Sindikat hrvatskih željezničara
Zagreb, Strojarska 17

tel: +385 1 3783108
fax: +385 1 3783140
email: shz@shz.hr

Pratite nas na facebooku

Pismo premijeru Plenkoviću i ministru Butkoviću

Vezano za namjeru Vlade da tvrtku Pružne građevine unese u vlasništvo CERP-a, danas smo uputili pismo premijeru Plenkoviću i ministru Butkoviću koje prenosimo u cjelosti:

Broj: 385/21

U Zagrebu, 27. 9. 2021.

Vlada Republike Hrvatske

Andrej Plenković, predsjednik

 

Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture

Oleg Butković, ministar

 

Poštovani predsjedniče Vlade RH Plenkoviću,

Poštovani ministre Butkoviću,

Uprava HŽ Infrastrukture donijela je Zaključak kojim namjerava pristupiti promjeni vlasničkog statusa tvrtke Pružne građevine d.o.o. I to na način da redovno održavanje pruga vrati u sastav HŽ Infrastrukture, dok bi se ostatak tvrtke prenio u vlasništvo CERP-a.

Činjenica da ovakvo stanje, u kojem jedina specijalizirana tvrtka u Hrvatskoj, ujedno i najveća građevinska tvrtka sa 1400 zaposlenih, ne može sudjelovati u većini investicijskih projekata obnove i gradnje pruga zbog navodnog sukoba interesa, nije održivo. Radi nedovoljnog ulaganja države u kapitalno održavanje pruga, prihodi Pružnih građevina nisu dovoljni pa tvrtka cijelo vrijeme jedva preživljava, a vrijedna mehanizacija propada.

Vlada RH mogla je i morala još prije mnogo godina elegantno riješiti problem, na način da osnuje posebnu agenciju, ili tvrtku, koja bi, umjesto HŽ Infrastrukture, bila nominalni investitor u projektima koje sufinancira EU, ili kreditira Svjetska banka, kao što je to riješila Slovenija. U tom slučaju Pružne građevine mogle bi se natjecati za te projekte, ili sudjelovati kao podizvođač. Međutim, nekoliko Vlada nije riješilo, radi čega su strani izvođači iz Hrvatske odnijeli već dosad nekoliko milijardi kuna, ne plaćajući niti poreze i doprinose u RH.

I sada se ponovno ne traži kvalitetno, dugoročno rješenje, već se, radi nesposobnosti domaćeg konzorcija da završi EU projekt Dugo Selo-Križevci, i radi opasnosti da EU radi toga zatraži povrat više od milijarde kuna, pribjegava izdvajanju Pružnih građevina u CERP, kako bi ta tvrtka mogla pomoći u završetku projekta.

Nažalost, Pružne građevine su radi svega toga dovedene u krajnje nezavidnu situaciju, tvrtka gomila gubitke i što je još važnije, nije bila u mogućnosti održavati i modernizirati prijeko potrebnu mehanizaciju. Iz tog razloga izdvajanje u CERP, koji nema mogućnosti davanja nikakve financijske potpore u vidu povoljnih ugovora, ili kredita, sada nije nimalo jednostavan zadatak, ako želimo da Pružne građevine zadrže solventnost i obnove mehanizaciju bez koje ne mogu sudjelovati u projektima obnove pruga.

Pružne građevine su u krajnje nepovoljnom položaju i iz razloga što je HŽ Infrastruktura vladajuće Društvo koje imenuje Upravu Pružnih građevina pa pregovori o izdvajanju neće biti na ravnopravnoj osnovi. Smatramo da je prijeko potrebno da u tim pregovorima arbitrira Vlada RH, jer će u suprotnom Pružne građevine u pitanjima podjele nekretnina, mehanizacije, kao i o zaključivanju srednjoročnih ugovora, izaći kratkih rukava te će se vrlo brzo naći u poslovnim teškoćama:

  1. Prema našem mišljenju, neophodno je da Pružne građevine steknu vlasništvo nad svim nekretninama koje imaju na korištenju, osim nekretnina koje su javno dobro. Za korištenje nekretnina koje su javno dobro, tvrtku je potrebno osloboditi najamnine, ili odrediti simboličnu najamninu. Jer, ukoliko će jedna državna tvrtka drugoj državnoj tvrtki plaćati visoku najamninu za korištenje državnih nekretnina, Pružne građevine neće moći uspješno poslovati. Nekretnine koje su u pružnom pojasu kao javno dobro, ionako se uglavnom ne mogu privesti drugoj svrsi.
  2. Također, za izvršenje poslova gradnje i obnove pruga, Pružne građevine trebaju svu potrebnu raspoloživu mehanizaciju, koja je sada značajnim dijelom u vlasništvu HŽ Infrastrukture. Ako će o tome odlučivati Uprava HŽ Infrastrukture kao vladajuće društvo, Pružne građevine će dobiti samo neupotrebljivu mehanizaciju. I dosad je bilo mnogo slučajeva, dok je održavanje pruga bilo u HŽ Infrastrukturi, da njihova mehanizacija stoji, a da Pružne građevine moraju iznajmljivati strojeve.
  3. Ono što je jednako važno, jesu komercijalni srednjoročni ugovori za kapitalno održavanje pruga. Dosada su se ti ugovori zaključivali isključivo sukladno volji HŽ Infrastrukture. Pa je ugovore otkazivala, ili stavljala u mirovanje, što je Pružne građevine dovodilo u velike poslovne gubitke. Ukoliko se Pružne građevine stavljaju u vlasništvo CERP-a, ti ugovori moraju sadržavati klauzule kojima će Pružne građevine u srednjoročnom razdoblju, imati siguran izvor prihoda, ukoliko izvršavaju ugovorne obveze. To je i jedini način za prijeko potrebnu obnovu mehanizacije. Banke neće odobriti financiranje, ako komercijalni ugovori neće biti obvezujući za HŽ Infrastrukturu.

Ukoliko se samo jedan od navedenih preduvjeta ne ostvari, ovaj eksperiment neće uspjeti, a oko 1000 radnika planiranih za ostanak u tvrtki, završit će na ulici.

Također je neophodno da Vlada napokon osnuje tvrtku koja će biti investitor u projektima koje sufinancira EU, ili kreditira Svjetska banka. Osnivanjem navedene tvrtke i završetkom postojećih projekata kojima je investitor HŽ Infrastruktura, Pružne građevine mogle bi se iz vlasništva CERP-a, vratiti u vlasništvo HŽ Infrastrukture, gdje im je i mjesto.

Kao većinski sindikat u Pružnim građevinama, zainteresirani smo za dugoročni boljitak i opstojnost tvrtke. Molimo da se po navedenim temama što je moguće prije održi zajednički sastanak predstavnika Vlade, odnosno MPPI, CERP-a, HŽ Infrastrukture, Pružnih građevina i našeg sindikata.

S poštovanjem,

Ivan Forgač

Predsjednik

Dostaviti:

Javna glasila

Komentari su zatvoreni.