Sindikati i Udruga branitelja uputili pismo ministru Hajdaš Dončiću – protivimo se prodaji Pružnih građevina d.o.o.
Objavljeno: 28. 10. 2013.
Sindikat hrvatskih željezničara
Sindikat infrastrukture HŽ
Udruga branitelja i invalida domovinskog rata HŽ
U Zagrebu, 22. 10. 2013.
Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture
Dr. sc. Siniša Hajdaš Dončić, ministar
Poštovani ministre Hajdaš Dončić,
Iako, koliko znamo, nije donijeta konačna odluka, u tijeku je dubinsko snimanje tvrtke Pružne građevine d.o.o., što je u HŽ-u standardni postupak u pripremama za privatizaciju, odnosno prodaju nekog društva.
Društvo Pružne građevine, kao jedino kćerinsko društvo HŽ-a koje kontinuirano posluje pozitivno, već je bilo u postupku prodaje, ali je prodaju zaustavio SHŽ, odbijanjem davanja suglasnosti koja je bila uvjet iz Sporazuma sindikata i resornog Ministarstva. Kupci su bili Dalekovod i Sitolor. Da smo se suglasili s tim pokušajem prodaje, Pružne građevine danas bi bile u stečaju i likvidaciji, zajedno s vladajućim društvom Dalekovod.
Društvo Pružne građevine u međuvremenu doživjelo je velike organizacijske promjene i to pripajanjem društava POSIT i Remont i održavanje pruga, dijela djelatnosti društva PRO-REG, kao i većine radnika djelatnosti redovnog (tekućeg) održavanja pruga iz HŽ Infrastrukture. Zahvaljujući značajnom rastu investicija u obnovu pruga, do čega je došlo otkad ste Vi preuzeli Ministarstvo, Društvo i dalje bilježi pozitivne rezultate.
Osim izvođenja investicija i investicijskog održavanja pruga i pružnih građevina, društvo se bavi i redovnim (tekućim) održavanjem pruga, u sklopu čega je i strojno održavanje kolosijeka. Bez angažmana društva Pružne građevine, HŽ Infrastruktura ne može obaviti niti najmanji zahvat na pruzi. Iako je i taj posao dobilo na natječaju, društvo Pružne građevine u dijelu redovnog održavanja pruga i pružnih građevina u RH ima monopol, čemu svjedoči i činjenica da se na navedenom natječaju nije pojavila ni jedna druga ponuda (kad se radi o pojedinačnim investicijama u obnovu pruga, ili pružnih građevina, društvo stalno prolazi provjere na natječajima, većinu poslova dobiva, iako na tim poslovima ima više ponuđača). Zagovornici prodaje Pružnih građevine najčešće navode primjer Austrije, no u Austriji postoji konkurencija i u djelatnosti redovnog održavanja pruga.
Za očekivati je da će privatni monopolist štedjeti na redovnom održavanju pruga, kako bi ostvario što veći profit, čime se također može ugroziti sigurnost željezničkog prometa, ili radi monopolističkog odnosa povećati cijena održavanja pruga. Takvi slučajevi već su dovodili do problema u željeznicama koje su privatizirale djelatnost redovnog održavanja pruga, neke željeznice su je ponovno otkupljivale i to po mnogo većoj cijeni. S druge strane, kada je HŽ Infrastruktura istovremeno i vlasnik i naručitelj, ne postoji bojazan ugrožavanja sigurnosti prometa radi pretjerane štednje, ali niti opasnost od previsokih cijena, budući da vlasnik u svakom trenutku ima odlučujući utjecaj na Upravu Pružnih građevina.
Prošli tjedan došlo je do smanjenja temeljnog kapitala društva (radi naslijeđenog duga Remonta i održavanja pruga), koji sada iznosi oko 9 mln EUR. To Društvo godišnje ostvaruje mnogostruko veći prihod, što je također argument protiv prodaje. Naime, iznos temeljnog kapitala osnova je prodajne cijene društva, koji bi se korigirao obzirom na tržišnu poziciju, no ta korekcija nikad nije mnogostruko veća. To znači da bi HŽ Infrastruktura kao vlasnik u 3-5 godine mogla izvući veći profit od iznosa koji bi dobila prodajom, nakon čega bi i dalje ostala vlasnik toga vrijednog Društva.
Rezime:
- Društvo Pružne građevine d.o.o. posluje pozitivno.
- Društvo ima monopol u djelatnosti redovnog (tekućeg) održavanja pruga, jer drugi izvođači nisu sposobni pružiti tu uslugu po konkurentnim cijenama (nisu se niti prijavili na natječaj). Bez društva Pružne građevine, HŽ Infrastruktura ne može osigurati prometovanje vlakova na siguran način, budući da jedino Pružne građevine u RH nude uslugu redovnog održavanja pruga.
- U slučaju prodaje, društvo će slijediti sudbinu novog vlasnika i ako on zapadne u poslovne teškoće, Pružne građevine neće biti u stanju pružati kvalitetnu uslugu redovnog održavanja pruga, čime bi se u pitanje dovelo funkcioniranje željezničkog prometa na siguran način.
- Obzirom da u djelatnosti redovnog održavanja pruga postoji monopol, nakon prodaje realno je očekivati skuplje i lošije održavanje, kako bi privatni poduzetnik izvukao što veći profit.
- HŽ Infrastruktura u srednjoročnom razdoblju 3-5 godina može izvući više dobiti iz Pružnih građevina, od iznosa koji može dobiti prodajom i još će joj ostati imovina.
Iz navedenih razloga protivimo se prodaji društva Pružne građevine d.o.o.
Unatoč jasno iznesenim stavovima, otvoreni smo za razgovor koji bi imao za cilj iznalaženje najboljih rješenja, u cilju zaštite interesa, kako HŽ Infrastrukture i Republike Hrvatske, tako i Pružnih građevina gdje je trenutno zaposleno oko 2000 radnika te Vas molimo da nas primite.
S poštovanjem,
Ivan Forgač Predsjednik Sindikata hrvatskih željezničara
Slavko Proleta Predsjednik Sindikata infrastrukture HŽ |
Siniša Mastelić Predsjednik Udruge branitelja i invalida domovinskog rata HŽ |