Predsjednik SHŽ pisao veleposlaniku Vandorenu
Objavljeno: 05. 04. 2012.
Broj:
568/12
U
Zagrebu, 5. travnja 2012.
Delegacija
Europske unije u Republici Hrvatskoj
Veleposlanik
g. Paul Vandoren, šef Delegacije
Visokopoštovani
veleposlaniče Vandoren,
Sindikat
hrvatskih željezničara već se obraćao Vašoj ustanovi, tražeći odgovore na
pitanje zašto se tvrtke u vlasništvu HŽ-a ne smiju natjecati u projektima
obnove HŽ-a koje sufinancira EU (izvođačima je čak zabranjeno da ih uzima kao
podizvođače!).
Odgovor
koji smo dobili, da bi se radilo o dvostrukom financiranju činjenično ne stoji,
budući da se tvrtke ne financiraju iz proračuna, nego isključivo naplatom
ostvarenih faktura, kako od HŽ Infrastrukture, tako i od drugih trgovačkih
društava.
2.
travnja o. g. u Opatiji u sklopu Međunarodnog savjetovanja o željeznici održan
je međunarodni Okrugli stol, kojem je nazočio pomoćnik ministra za promet g.
Jasmin Krizmanić, kao i članovi Uprave HŽ Holdinga i povezanih društava.
Okruglom stolu nazočio je i predstavnik Europske Unije prof. dr. Helmut
Adelsberger.
U
jednom trenutku riječ je uzeo g. Franz Zemljič, direktor razvoja Slovenskih
željeznica, koji je iznio kako se u Sloveniji izvodi 5-6 projekata obnove
željeznice koje sufinancira Europska unija. Gospodina Zemljića pitao sam
sudjeluje li Železniško gradbeno podjetje, koje je također u vlasništvu
Slovenskih željeznica, u izvođenju tih projekata. Iako sam znao odgovor, htio
sam da ga čuju svi prisutni. G. Zemljić odgovorio je potvrdno, obrazlažući da
se ta njihova tvrtka javlja na natječaje i ako bude odabrana, sudjeluje u
izvođenju projekata koje sufinancira EU. Odgovor su čuli i pomoćnik ministra
prometa, članovi Uprave HŽ Holdinga i HŽ Infrastrukture, kao i prof. Adelsberger.
Podvlačim,
HŽ-ove tvrtke na takve natječaje na obnovi naših pruga ne mogu se javljati, a
izvođačima je zabranjeno i da ih uzmu za podizvođače.
Talijanska
tvrtka, koja je dobila posao obnove dionice pruge Vinkovci-Tovarnik, od svoje
zemlje dobila je izvozni poticaj oko 19 %, nije bila dužna platiti hrvatski PDV,
a ugradila nam je signalno-sigurnosnu opremu koja se pokazala krajnje
nepouzdanom.
Dok
se to odvijalo stotine radnika naših tvrtki, osnovanih radi gradnje i
održavanja pruga, dobivali su otkaze.
Ne
znamo kako i zašto si velika i moćna Europska Unija dopušta primjenu dvostrukih
kriterija? Ne bi li temeljeno načelo Europske Unije trebala biti ravnopravnost
i jednakopravnost članica i ne bi li to načelo trebalo nadjačati parcijalne
interese i različite pregovaračke pozicije, različite pregovaračke sposobnosti
(u slučaju RH očito pregovaračke nesposobnosti)?
Ovakvo
postupanje Europske Unije, koja tvrtkama u vlasništvu Slovenskih željeznica
dopušta da sudjeluju u obnovi slovenskih pruga koje sufinancira EU (Slovenske
željeznice su pri tome samo jedan primjer, pitanje je kakvih sve „pravila“ ima
u drugim zemljama), a to isto hrvatskim tvrtkama na hrvatskim prugama zabranjuje
(pa čak zabranjuje da ih se uzme kao podizvođače), nije ništa drugo nego
podjarmljivanje slabijih.
Nadam
se da ćete izbjeći lakonski odgovor kako je EU dala dio bespovratnih sredstava,
jer su se sva ta sredstva kroz nabavku opreme i izvođenje radova vratila u EU
(pa i znatno više od toga), a pored toga radi se o projektima na međunarodnim
koridorima, čija prohodnost je u interesu gospodarstva EU.
Zato
tražimo da EU odmah ispravi očitu diskriminaciju te da HŽ-ovim tvrtkama omogući
sudjelovanje na natječajima u projektima koje sufinancira EU, odnosno da
dopusti da ih se angažira kao podizvođače.
Lijep pozdrav!
Ivan
Forgač
predsjednik
Na znanje:
– Dr. Ivo Josipović, predsjednik RH
– G. Zoran Milanović, predsjednik Vlade RH,
– Prof. dr. Vesna Pusić, ministrica vanjskih i europskih poslova,
– Uprava HŽ Holding,
– Uprava HŽ Infrastrukture,
– Uprave društava u vlasništvu HŽ Infrastrukture,
– Nezavisni hrvatski sindikati,
– Javna glasila.