Potpisan dodatak II. KU HŽ Putničkog prijevoza
Objavljeno: 18. 05. 2015.
Nakon 6 mjeseci pregovora s današnjim danom reprezentativni sindikati i Uprava HŽ Putničkog prijevoza zaključili su Dodatak II. Kolektivnog ugovora HŽ Putničkog prijevoza.
Inicijativu za otvaranje pregovora pokrenuo je poslodavac kako bi, u uvjetima smanjenih prihoda od prijevoza, smanjio troškove poslovanja i što je više moguće izbjegao gubitke u poslovanju.
Poslodavac je tražio da se u 2015. nastavi smanjivanje plaća u istoj visini kao i u 2014. (6 %, 8 % i 10 %), odricanje od regresa, božićnice i uskrsnice te da se otpremnina kod poslovno uvjetovanih otkaza ograniči na visinu do 100.000 HRK, nakon čega bi poslodavac nastavio s restrukturiranjem i otpuštanjem radnika. Prema prijedlogu Pravilnika o organizaciji viškom bi bilo više od 120 radnika, plus 15 koji su već proglašeni tehnološkim viškom. Umjesto zapošljavanja konduktera na neodređeno vrijeme, namjera poslodavca bila je da umjesto vlakopratnje u gradsko prigradskom prijevozu uvede pojačane kontrole.
Iz svega navedenog postaje jasnije kako to da su pregovori trajali više od 6 mjeseci. U zadanim okolnostima sa sindikalne strane bilo je potrebno mnogo upornosti i strpljivosti da pregovore privedemo kraju, uz odricanja koja su mnogo manja od traženih, a da pri tome dogovorimo i nekoliko važnih pogodnosti.
Najvažnije, nismo pristali na traženo smanjenje plaće, a dogovoreno je da će se nastaviti pregovori o smanjivanju troškova rada; Pregovarat ćemo u dobroj vjeri, ali bez obveza prihvaćanja zahtjeva poslodavca.
Odrekli smo se regresa, božićnice i uskrsnice, čega se odrekao cijeli javni sektor. Od države dobivamo preko 500 mln HRK subvencija i ne možemo ignorirati činjenicu da niti drugi ne isplaćuju ta prava.
Otpremnina kod poslovno uvjetovanog otkaza iznosit će 120.000 HRK, za 20.000 HRK više nego je to bilo utvrđeno I. Dodatkom, a čak dvostruko više od iznosa koji je Sindikat strojovođa Hrvatske potpisao u ime radnika HŽ Carga, gdje je otpremnina kod poslovno uvjetovanog otkaza do 60.000 HRK.
Poticajne otpremnine, koje se isplaćuju temeljem sporazuma poslodavca i radnika određuje poslodavac i one će iznositi 140.000 HRK.
Utvrđeno je da poslodavac u 2015. neće moći proglasiti tehnološkim viškom više od 58 radnika (sukladno ranije donesenom Poslovnom planu), što je mnogo manje od 120, koliko su namjeravali otpustiti temeljem prijedloga Pravilnika o organizaciji.
Uz odricanja, uspjeli smo ugovoriti i nekoliko važnih pogodnosti:
– Najvažnija pogodnost je to što se valjanost Kolektivnog ugovora produljuje za godinu dana, do 31. 12. 2016. Obzirom na negativne poslovne rezultate, otvaranje pregovora o novom Kolektivnom ugovoru, nužno bi vodilo smanjivanju prava, što smo na ovaj način izbjegli najmanje do 31. 12. 2016.
– Napokon smo uspjeli ujednačiti najkraće trajanje radnog vremena za sve radnike, s najmanje 6 sati na najmanje 8 sati, što je vrlo važno, naročito za vlakopratno osoblje i putničke blagajne.
– Također, ukinuta je odredba prema kojoj se radnicima koji imaju nižu stručnu spremu od tražene plaća umanjuje za 6 %. Smatramo da poslodavac treba platiti rad pa ako je radnika rasporedio da obavlja određene poslove, onda mu to treba pošteno i platiti.
Poslodavac se na sjednici Nadzornog odbora obvezao da će od NO zatražiti suglasnost za zapošljavanje konduktera, koji imaju ugovore o radu na određeno vrijeme, na neodređeno vrijeme, a u međuvremenu su im ugovori o radu produženi.
Uz zahtjeve poslodavca, u nepovoljnu poziciju doveo nas je i pregovarački stav Sindikata strojovođa Hrvatske koji je od početka pregovora bio spreman potpisati Dodatak II. KU s otpremninom nižom i od 100.000 HRK, bez ograničenja broja radnika koji bi bili tehnološki višak, dok se u početnoj fazi protivio i izjednačavanju najkraćeg trajanja radnog vremena na najmanje 8 sati.
Obzirom na nepovoljnu pregovaračku poziciju, određenu ponajviše nedovoljnim prihodom od prijevoza putnika, smatramo da smo ovu fazu pregovora okončali uspješno.
Zajedno smo jači!