Potpisan 1. dodatak Kolektivnom ugovoru HŽ Putničkog prijevoza
Objavljeno: 22. 03. 2014.
21. ožujka 2014., potpisan je 1. dodatak Kolektivnom ugovoru HŽ Putničkog prijevoza kojim je HŽ Putnički prijevoz smanjio troškove zaposlenika za 20 milijuna kuna.
Dodatak su potpisali Dražen Ratković, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza, članovi Uprave Robert Frdelja i Siniša Balent te predstavnici reprezentativnih sindikata; Ivan Forgač, predsjednik Sindikata hrvatskih željezničara, Zoran Maršić, predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske i Dalibor Petrović, dopredsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske.
Potpisivanje Dodatka Kolektivnom ugovoru nastavak je provedbe Programa restrukturiranja čiji je cilj racionalizacija cjelokupnog poslovanja HŽ Putničkog prijevoza.
HŽ Putnički prijevoz se našao u teškoćama, najprije stečajem TŽV Gredelja, čija cjelokupna imovina je isknjižena iz poslovnih knjiga HŽ Putničkog prijevoza. Podjelom HŽ Vuče vlakova preuzet je dio obveza toga Društva.
Uslijed krize, Grad Zagreb ukinuo je subvenciju za gradsko-prigradski prijevoz Grada Zagreba. Radi nezaposlenosti i krize, ali i radi nedovoljno kvalitetne usluge, suočeni smo sa stalnim padom prihoda od prijevoza putnika.
Radi svega toga u 2013. zabilježen je gubitak u poslovanju u visini 380 mln HRK, a gubitkom kapitala stvoreni su zakonski uvjeti za stečaj.
Posljednji u nizu problema nastao je kad je rebalansom Državnog proračuna planirano povećanje subvencije sa 350 mln HRK na 630 mln HRK, svedeno na 500 mln HRK, čime se pojavila nova „rupa“ u prihodima u visini 130 mln HRK.
Iako je država kao vlasnik već izvršila vrlo značajne dokapitalizacije, potrebna je nova značajna dokapitalizacija u novcu i imovini, no država je uvjetovala da i tvrtka smanji troškove, kako bi i sama pokrila dio gubitka.
Iz tih razloga dogovoreno je smanjenje plaća radnika HŽ Putničkog prijevoza od 6 % – za plaće do 8000 HRK bruto, 8 % za plaće od 8000 HRK do 16000 HRK bruto i 10 % za plaće iznad 16000 HRK bruto.
Radnicima koji obavljaju poslove zbog kojih dobivaju naknadu za pripravnost kod kuće, naknada je prepolovljena s 15 % na 7,5 %. Također, smanjeni su izdaci za sindikalne dužnosnike, povjerenike i koordinatore.
Skraćen je otkazni rok te je smanjena maksimalna otpremnina za redovan otkaz ugovora o radu s maksimalnih 160.000,00 kuna na 100.000,00 kuna. Također, radnik koji odbije ponudu izmijenjenog ugovora o radu ima pravo na 50 % navedene otpremnine, a najviše do 50.000,00 kuna.
Podsjetimo, 31. listopada 2013. potpisan je Kolektivni ugovor HŽ Putničkog prijevoza temeljem kojeg nisu isplaćeni regres, božićnica i uskrsnica u 2013., a neće biti isplaćeni ni u i 2014. Time je HŽ Putnički prijevoz u dvije godine uštedio dodatnih više od 10 milijuna kuna.
Pored navedenog, planira se ukidanje dijela vlakova koji voze vikendom, no o tome se tek očekuju pregovori Sindikata i Uprave. Ovom prilikom dogovoreno je da će se, u slučaju da se pojavi tehnološki višak radnika, sindikati i Uprava zajednički razmotriti mogućnost uvođenja nepunog radnog vremena, čime bi se odmah smanjili troškovi plaća, izbjegli troškovi zbrinjavanja, a radnici bi zadržali radna mjesta.